第11回 審査員講評 1998/11th  Discussion Forum
 




● 審査委員長
★栄久庵 憲司
(インダストリアル・デザイナー)
今回はいい意味で、光の世界にわがままし始めてきたように感じた。これまでは省エネルギーであるとか自己規制をし、禁欲的な状態であったように思う。規制を含みつつもアレンジメントを切り替えることにより、新しい料理が誕生していくのではないだろうか。


● 審査委員
★粟津 潔
(グラフィック・デザイナー)
同じコンペを10年間続けていると、ジャッジとは何なのかを考えさせられる。ジャッジというのは、自分のフィロソフィーなり考えなり感覚なりを、相手の作品を通して表現することだと思うんです。

★菊竹 清訓
(建築家)
東洋と西洋では、その感覚は明らかに違う。二つの文化の面白いところを上手にミックスさせ、ハイブリッド化していくことが、とても大事な方向だと思っている。過去の歴史にとらわれず、それをストレートに見つけ出せるのは、学生の特権ではないだろうか。

★葉 祥栄
(建築家・デザイナー)
銅賞の“Reflection"によって、自然現象としての光の美しさに注目するとき、照明器具あるいは照明デザインという概念では捉えられない環境に対する感受性が問われていることに気づきました。

★パオロ・ロマッツィ
(インダストリアルデザイナー)
トレンドは、アーティスティックな1点物になりつつあるが、このコンペの役割をもう一度初心に戻って考えるべきではないか。実際に工業製品化できること、シンプルであること、金賞の作品は、まさにそんな初心に帰った作品だ。

★アンジェロ・コルテージ
(インダストリアルデザイナー)
20世紀は小さな幸せで人々が満足していた時代ともいえるでしょう。人間がトータルな幸せを絶対に手にいれられないなら、その光の前では幸せな瞬間を感じられる、そんな“あかり”を提案してほしいと思います。




 

Head Juror
Kenji Ekuan
(Industrial Designer)
It seems that the students have become freer in enjoying their own style of creativity this year. In the past, we have given entrants serious themes such as "ecology" and "energy saving" which proved to be somewhat restrictive. Even with restrictions, you can still create something original and unique by striving to find the best way out.


Jury Panel
Kiyoshi Awazu
(Graphic Designer)

Kiyonori Kikutake
( Architect)
People from Western countries and those from Eastern countries are clearly different in terms of artistic sense. I think that it is important for designers to combine those two cultures in a way that the best can be created through blending. Students are very good at doing this because they don't live long enough to be bound by tradition.

Shoei Yoh
(Architect)
When I observed the beauty of light as a natural phenomenon in "REFLECTIONS," the Silver Award winner, I realized that it cannot be categorized just as a lighting apparatus or lighting design, rather, it questions our feeling for the environment.

Paolo Lomazzi
(Industrial Designer)
In recent years, there has been a tendency for entrants to emphasize uniqueness and artistic features. But sometimes the design becomes too artistic and complicated to be commercialized, something which fails to meet the basic rule of the Competition: the work should be produced as a commercial product.

Angelo Cortesi
(Industrial Designer)
In the 20th century, people tend to derive pleasure from the "small things in life." In the age when people's happiness is merely "fractional," I think it is the responsibility of lighting designers to create a form of lighting that makes people feel happy.

<close>