第13回 審査員講評 2000/13th  Discussion Forum
 




● 審査委員長
★栄久庵 憲司
(インダストリアル・デザイナー)
私は、光はn次元、非常に大きな次元数のものだろうと考えている。光は恐ろしいもので、生物はそれによって死んでしまうこともある。この考えられないくらい大きなものをどう捉えるか。それは光を人間化することに他ならない。


● 審査委員
★粟津 潔
(グラフィック・デザイナー)
“光”は神が創りだすもの。“あかり”は、人が創りだすもの。そのいずれもがなければ、暗が訪れる。光・あかりは、暗を基点に創りだされることは確かである。

★菊竹 清訓
(建築家)
環境というテーマを正面から取り上げた作品、『Light in the wall』が金賞に選ばれ、とても嬉しい。柔軟で自由な発想が、エキスパートの領域を超えた作品を生み出した。

★葉 祥栄
(建築家・デザイナー)
四次元の光というテーマによって、期待されたものをはるかに上回る作品が寄せられた。その一つが触覚によるものです。光を手で触って冷たさや温かさ、柔らかさを体感することは、これまで無かったことだ。

★パオロ・ロマッツィ
(インダストリアルデザイナー)
四次元の光というテーマは、難しいだろうと思っていました。実際に学生たちの柔らかいものの考え方に触れ、私自身刺激を受けることができました。ライティングとスペースをどう結びつけるか、照明・建築・空間を次元として捉えようとした作品もありました。

★アンジェロ・コルテージ
(インダストリアルデザイナー)
全体のレベルが向上したといえます。今年の作品には、2つの傾向が見られました。一つは四次元という空想の領域の中で、知的なインテリジェンスが感じられる作品。もう一つは、楽しく面白いガジェット(雑貨)の方向に表現されたものです。


 
Head Juror
Kenji Ekuan
(Industrial Designer)
I think light is "n-dimensional"; that is, it has an infinite number of dimensions. Light can be dreadful, and creatures can be killed by it. Since the industrial revolution, we have tackled the personification of light.


Jury Panel

Kiyoshi Awazu
(Graphic Designer)
Light is something that gods create. "Lighting" is something man creates. If there is neither of them, we will have darkness. It is certain that light and "lighting" are created on the basis of darkness.

Kiyonori Kikutake
( Architect)
I was very happy because "light in the wall" a work that took the theme of the environment straight forwardly, was selected to win the Gold Award. IT can be said that free ideas and produced a work that is beyond the range of experts.

Shoei Yoh

(Architect)
Due to the theme of 4th dimension, works that significantly exceeded them were entered. One of such works incorporated touch. There have been no works by which coldness, warmth, or softness can be actually felt by touching light with hand. Paolo

Paolo Lomazzi
(Industrial Designer)
I also thought that the theme of four-dimensional light is difficult, but when I actually saw the works, I could sense students' flexible ideas, and I myself was stimulated. Further, some works tried to seek connection between lighting and space, trying to grasp lighting, architecture, and space as dimensions.

Angelo Cortesi
(Industrial Designer)
Overall, many works were excellent, and it can be said that the entire level improved. There were two tendencies seen in this year's works. One was that intelligence was felt in the range of four- dimensional fantasy in the works. The other was expression in direction of fun and interesting gadgets ( miscellaneous objects).
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