第21回 審査員講評 2008/21st   Discussion Forum
 









● 審査委員長
★栄久庵 憲司
(インダストリアル・デザイナー)
今回のコンペは、新時代に入った混乱が初めて出ているように思います。省エネルギーや光の扱い方について中心のテーマに対し真正面からぶつかっているようですが、未だしの感ありという感じです。今回はテーマにチャレンジする兆しが出てきたので、今後はそれが伸びていくのではないでしょうか。気持ちの上では多少不満はありますが、この状況をしっかりとらえなくてはいけないと感じます。

● 審査委員
★菊竹 清訓
(建築家)
環境の問題を取り上げた今回のテーマは時宜にかなった内容だったと思います。私は技術の進歩という点から作品を見ています。今の時代は、照明の世界でも大変革が起こりつつあります。学生の皆さんはよく勉強され、照明の世界の大変革を直接体験して、最高の審査員の方々が作品に対して意見を述べられたということは、コンペの役割が大きいのだと感じます。審査の内容とそれを広報することは、世界的に大きな影響を与えているのではないでしょうか。

★葉 祥栄
(建築家・デザイナー)
審査はいつも励みになります。仕事では、どうしても生産性や経済性、利便性が一番優先されますが、それに対して学生は、技術的な知識や光源を選ぶこと、それをコントロールすることについての発想が大変重要です。今回日本的に言う蛍雪のようなあかりがグローバルではないと討議になりました。異文化に対して、お互いの理解や許容をお願いしたいという気持ちです。

★パトリック・ホイットニー
(デザイナー)
審査を振り返るとテーマを実行した作品は半分くらいだったという印象があります。一方でよりシンプルなものを追求した提案も多くあり、よい傾向が見られたと思います。デザインは複雑にしがちな傾向がありますが、より多くのことをより少ないものでいかに造り上げるか考えるのは学生にとって重要です。今後も派手さを追求するばかりでなく、よりまっすぐにデザインを考えることを学生に望みたいと思います。

★アンジェロ・コルテージ
(インダストリアルデザイナー)
今回の結果で残念なのは、本当の意味のデザイン作品が見られないことです。アイデアや理念に走っていて、前もって組み立て、デザインするという行為があまり見られません。『light & light/ ひかりとあかりとそのありか』はアイデアとしては面白いけれど、それだけです。デザインとしては新しくはありません。『Sun-Light Peg』もユーモアのあるアイデアだけれどデザインしたわけではありません。もののデザインを起こすという行為が今忘れられかけているのではないかと感じます。逆説的になりますが、デザインされた作品をあげるなら『ポケットの中の小さなあかり』や『ARBRE』です。機能と形を考えるデザイン企画の行為が見られたのはこの2作品だけでした。

★ウンベルト・ドナーティ
(特別審査員/イタリア文化会館 館長)
ドナーティ:イタリア奨励賞は、ユーモアのあるLEDを電球の中に入れた『Bulled』にしたいとコルテージさんと意見が一致しました。誰でも知っている電球にLEDを使い、新たに関心を呼び起こしているところにメッセージ性があると感じます。電球が切れたら、LEDを替えればいいのもシンプルでいいと思います。

 

  Head Juror
Kenji Ekuan
(Industrial Designer)
I think that the confusion caused by the new age has appeared for the first time in this competition. It seems that the applicants straightforwardly worked on the central theme of energy conservation and ways to handle light, but I think that there still is a long way to go. This time signs of efforts to work on the theme have been observed, so it will grow in the future. I feel a little frustrated, but I think that I need to face the present situation. There has not been much dynamic development. There have been only ideas, and they will be developed in the future. I believe that to connect them well should be our basic attitude as people leading students.



Jury Panel

Kiyonori Kikutake
( Architect)
I think that the theme of this time that focuses on environmental problems is timely. I evaluate the works from the viewpoint of technical advancement. Radical change is beginning to take place in the world of lighting too. I believe that this competition plays an important role because the students have studied hard and have directly experienced innovation in the world of lighting, and the best selection committee has expressed opinions about their works. I believe that to disclose the contents of the selection and the opinions by juries will have a great influence on the world.

Shoei Yoh
(Architect,Designer)
Selecting studentsÅf works is always an encouragement to me. In my work, I inevitably give productivity, economic efficiency and convenience top priority. On the other hand, it is very important for students to learn technical knowledge, choose an appropriate light source and know how to control it. This time we discussed the fact that the Japanese style dim light such as glow of a firefly and light from snow through the window is not global. I sincerely hope that everyone has the understanding and the tolerance towards other cultures.

Patrick Whitney
(Designer)
Looking back on the selection, I think only about half of the pieces come up to the theme. On the other hand, some works pursue something simpler, and I think it is a good tendency. Although students tend to produce complex designs, it is important for them to consider how to create a larger number of things with a smaller number of materials. I want them to think more about designs rather than to pursue showiness in the future.

Angelo Cortesi
(Industrial Designer)
What is regrettable in this year's competition is that there are no works with excellent design in the real sense of artwork. The students focused on ideas and philosophies, and there is no piece whose light source was assembled in advance and the design perfected later. The idea behind "light & light/ light and light, and their way" is interesting, but that is all. Its design is not new. Also, the idea of "Sun-Light Peg" is humorous, but it is not a work of design. I fear that the act of designing objects is being forgotten. Paradoxically, if I were to choose the works that emphasize design, they would be" The precious light in my Pocket" and "ARBRE". I can find an emphasis on a design that considers functions and shapes only in these two works.
Umbert Donati (Director, Italian Institute of Culture)
Special Jury Panelist
Mr.Cortesi and I have agreed that Italy Encouraging Award will be awarded to the humorous "Bulled" that uses a LED within a light bulb.
I think it conveys a message because it uses LED as the light bulb that is familiar to everyone and it arouses new interest. When the light bulb has burnt out, all you have to do is to change LED. It is simple, and I like it.
<close>