第7回 審査員講評 1994/7th  Discussion Forum
 




● 審査委員長
★栄久庵 憲司
(インダストリアル・デザイナー)
人類共通に必要な条件を、光を通して表現してほしい。そしてその対極としての「自分だけの光」。それと地域性。グローバル、ローカル、パーソナル・・・・
この3つがうまく関係して、いい作品が生まれるのではないでしょうか。


● 審査委員
★粟津 潔
(グラフィック・デザイナー)
若い世代の人に“次世代の在り方”を考えて欲しい。
もう一つ考えるべきことは、シェアの拡大。すなわち今までの生産システムの見直しを考える時期に来ていること。素材の研究により使用法、様式が変化していくかもしれません。

★菊竹 清訓
(建築家)
デザインを考える時、意外と“目”の機能について考えられていない。「心地よい明るさはどういうものなのか」。一つの器具としてだけでなく、環境としての照明がテーマになってきている。

★葉 祥栄
(建築家・デザイナー)
照明のデザインと照明器具のデザインとを分ける必要がありそうですね。今回の入賞作品に、自然光による照明デザインが無かったのが残念です。

★パオロ・ロマッツィ
(インダストリアルデザイナー)
学生がデザインを考える時に一番大切なものは、モチベーション、つまり動機付けです。そこに必然性があり、社会・文化的に意義あることが大切だと思います。シンプルで新鮮で最小限のものしか使ってない表現を期待します。

★アンジェロ・コルテージ
(インダストリアルデザイナー)
エンジニアがデザインしたものだけではなく消費材も含めて、ハイテクに走りすぎていると思います。
もう一度初心に返ってデザインの奥に秘められた神話性や物語性を考えるべきでしょう。それらのメタファーを通じて環境の再発見をしていかなければならないと思います。




 
Head Juror
Kenji Ekuan
(Industrial Designer)
I would like the required conditions common to all people to be expressed through light. Good products with proper relationship between global, local and personal areas will probably appear.



Jury Panel
Kiyoshi Awazu
(Graphic Designer)
The thing I feel strongest is the desire for the young generation to think about the "Way of the next generation." One other thing we should think about is share expansion or, in other words, we should reconsider the production systems used until now. I think that overall theme such as "Changing material research, applications, and forms" is a target of this competition.

Kiyonori Kikutake
( Architect)
Since the functions of the eye do not seem to be considered when designing, I would like to see a subtheme along the line of "What is pleasant light intensity?" I think we have moved from lighting design as a single fixture to lighting as an environment.

Shoei Yoh
(Architect)
Lighting design and lighting fixture design need to be separated. It is too bad that lighting design using natural light did not win.

Paolo Lomazzi
(Industrial Designer)
When students think about design, the most important thing is motivation. In other words, I think attaching a motive is inevitable and I think there is social and cultural significance. I hope for expression using simple, fresh, and minimal with ecology as the premise.

Angelo Cortesi
(Industrial Designer)
I think that ecology, including the consumed materials in addition to the designs, has gone to far into high technology. We need to return to the beginning and think about the myths and stories hidden in the depths of designs. I think we must rediscover the environment through the metaphors of the myths.

<close>